11 september 2013

F.A.Q. 2

Omdat ik merk dat dezelfde vragen vaak terug komen, een tweede F.A.Q.-bericht.
  • Komt de mama van Meis op bezoek?
    Meis' ouders komen allebei op bezoek bij ons thuis. De afspraken voor bezoek worden geregeld via de pleegzorgdienst.
  • Herkent Meis haar ouders?
    Meis is vast en zeker enthousiast wanneer haar ouders op bezoek komen. Of ze ze herkent, is moeilijk in te schatten.
  • Is het niet moeilijk om om te gaan met een mogelijks afscheid?
    De gedachte dat we ooit afscheid zouden moeten nemen van Meis is uiteraard moeilijk, maar dit mag geen overheersende gedachte zijn. Meis verdient het dat wij er volledig voor gaan en haar in ons hart sluiten (in plaats van op een "veilige" afstand te houden). We zullen veel tijd en liefde nodig hebben om weer recht te krabbelen moest er een definitief afscheid komen, wat trouwens ook niet abrupt of onverwacht zou zijn. We willen er ook op vertrouwen dat God een plan heeft met onze levens en ons ook door moeilijke tijden heen zal helpen. Een kort antwoord op een moeilijke vraag. Ik typte reeds enkele gedachtes over dit thema neer die nog gebundeld zullen geraken in een volgende blogpost.
  • Hebben jullie nu wel al recht op verlof?
    Nee. Er wordt een voorstel voor een decreet rond ouderschapsverlof voor pleegouders opgemaakt door enkele gemotiveerde pleegouders, maar dit is nog lopende.

1 opmerking:

  1. Het blijft moeilijk, hé; die vraag over het mogelijke afscheid.
    Ik draai het tegenwoordig om. "Wat als blijkt dat het een pleegplaatsing is tot hun 18, maar ik geen 'ja' gezegd zou hebben op de vraag? Dan had ik mezelf dit gezin ontzegd, dan had ik hun ook dit gezin ontzegd, alleen maar door de vraag "wat als ze weggaan?"... En dat, weet ik nu, zou een eenzaam bestaan geweest zijn voor mij. Dus, zelfs al zou het uiteindelijk tijdelijk zijn: het is het waard.

    En dat ouderschapsverlof.... zucht, dat zit er nog niet aan te komen. Net zomin als dat pleegouders recht zouden krijgen op "gemotiveerd tijdskrediet, zorg voor jonge kinderen", want wij pleegouders hebben namelijk geen kinderen wat dat betreft....
    En daar word ik dan weer boos om

    BeantwoordenVerwijderen